Comunicare e fare politica nella democrazia pop
Thursday 14 December
Università degli Studi di Roma “La Sapienza” | Via Salaria, 113
14:00 – 18:00 Registration
14:30 – 15:00 Opening
Sara Bentivegna, Vice-President “AssoComPol”
Room “Centro Congressi”
15:00 – 15:30 Dissemination 1 | It might be true but is it “the truth”? New Challenges for Journalists and Regulators
Speaker: Ivor Gaber, University of Sussex, UK
Chair and Discussant: Sara Bentivegna, Vice-President “AssoComPol”
Room “Centro Congressi”
15:30 – 17:00 First Session | Parallel panels
Panel 1
Chair and Discussant: Franca Roncarolo, Università di Torino
Room “Aula Oriana"
Papers by:
Sergio Splendore, Laura Iannelli
Beyond post-truth in the hybrid political newsmaking: participation and its consequences on journalism epistemology
Mauro Bertolotti, Patrizia Catellani, Thomas Nelson
Pittsburgh o Parigi? Questione di framing nelle politiche sull’energia e il clima
Elena Pavan, Arianna Mainardi
Engendering Technology from Below. The case of “Unicorns in Tech”
Rolando Marini, Matteo Gerli
I giovani come self-actualizing citizens: tra relazioni, media digitali e “politica pop
Panel 2
Chair and Discussant: Donatella Campus, Università di Bologna
Room “Centro Congressi”
Papers by:
Edoardo Novelli
La politica delle emozioni: diffusione e significati di un nuovo simbolo post-ideologico.
Christian Ruggiero
Sbatti il leader in prima pagina. Strategie di rappresentazione di Renzi, Grillo e Berlusconi nelle copertine di “Panorama” e l’Espresso”
Giuseppina Bonerba
Il discorso amoroso del leader. Il ruolo del “first partner” nella comunicazione politica
Chiara Moroni
Storytelling politico e contro-narrazioni: il modello semiotico della narratività applicato all’analisi delle dinamiche narrative e contro-narrative di Beppe Grillo e del Movimento 5 Stelle.
17:00 – 17:15 Coffee break | “Centro Congressi” Coffee Corner
17:15 – 17:45 Dissemination 2 | Chi ha paura della post-verità?
Speaker: Guido Gili, Giovanni Maddalena, Università del Molise, Italy
Chair and Discussant: Alberto Marinelli, Università di Roma “La Sapienza”
Room “Centro Congressi”
18:00 – 19:30 Wine and chats | “Centro Congressi” Coffee Corner
Organic wines from “Riserva della Cascina”, Ciampino (RM): www.riservadellacascina.com
18.30 – 19:30 ComPol Journal Scientific Board Meeting
Room “Aula Oriana”
Friday 15 December
Università LUISS “Guido Carli” | Viale Romania, 32
9:00 – 13:00 Registration
09:30 – 11:00 Second Session | Parallel panels
Panel 3
Chair and Discussant: Francesco Amoretti, Università di Salerno
Room 401
Papers by:
Giuliano Bobba, Cristina Cremonesi, Guido Legnante, Antonella Seddone
Citizens and populism. First evidence on the italian case from an international experimental research
Diego Ceccobelli, Mario Quaranta, Augusto Valeriani
Users’ Engagement with Popularization and Populism on Facebook. A Study of 52 Leaders in 18 Western Democracies
Oleksii Syshchuk
Negative perceptions matter: How unpopular government struggles with reforms in Ukraine
Roberto Mincigrucci, Anna Stanzano, Marco Mazzoni
La corruzione nell’era della politica pop: la glamourizzazione dello scandalo
Panel 4
Chair and Discussant: Luigi Ceccarini, Università di Urbino Carlo Bo
Room 403
Papers by:
Stefania Parisi, Luca Massidda
Radical pop performance. Media, pratiche politiche e manifestazione creativa del dissenso
Rossana Sampugnaro, Francesca Montemagno
Il prima e il dopo. Come cambia la comunicazione politica dei Parlamentari italiani
Roberta Bracciale, Rossella Rega, Antonio Martella
La popolarizzazione della politica sui social media tra personalizzazione e negativizzazione
Giulia Giorgi, Alessandro Bondielli, Lucia C. Passaro e Alessandro Lenci
Le metafore politiche ai tempi di Facebook. Un'analisi computzionale
11:00 – 11:30 Coffee break
11:30 – 12:30 Keynote Speech | Digital disruption: democratization, strategic disinformation or epistemological entropy?
Keynote: Alec Charles , University of Winchester, UK
Chair and Discussant: Emiliana De Blasio, Università LUISS
Room 204
12:30 – 14:00 Lunch break | LUISS Canteen
14:00 – 14:30 Dissemination 3 | L’egemonia simbolica nella politica sulle migrazioni in Europa
Speaker: Fausto Colombo , Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano, Italy
Chair and Discussant: Michele Sorice, Università LUISS
Room 204
14:30 – 16:00 Third Session | Parallel panels
Panel 5
Chair and Discussant: Paolo Mancini, Università di Perugia
Room 401
Papers by:
Diego Garzia, Frederico Ferreira da Silva, Andrea De Angelis
Personalization of Politics between Television and the Internet
Cristian Vaccari, Augusto Valeriani
Does Public Service Broadcasting Still Matter? Dual Screening, Television News and Political Participation in Comparative Perspective
Marco Cerrone, Francesco Marrazzo
I microinfluencer rumorosi nella campagna referendaria 2016. Una resa o una sfida alla spirale del silenzio?
Alessandro Testa
Confronti in diretta tv, una cosa di (centro)sinistra. I dibattiti-show nelle primarie della gauche italiana; analisi delle performance di Matteo Renzi nel 2012, 2013 e 2017
Panel 6
Chair and Discussant: Fausto Colombo, Università Cattolica del Sacro Cuore
Room 403
Papers by:
Giovanni Boccia Artieri
Partecipazione e falsi leader: fake (micro) celebrity e politica pop
Elisbetta Ferrari
Fake accounts, real activism: political faking and user-generated satire as activist intervention in the Italian public debate
Mario Alvarez Fuentes
Experiential metaphors for comic relief: Polònia’s self-reported contribution to democracy
Christian von Sikorski
Bill, Dilma, Silvio, Donald and the Effects of Political Scandals Around the World: A Meta-Analysis
16:00 – 16:30 Coffee break
16:30 – 17:30 Keynote Speech | Turning Celebrity Capital into Political Capital Using Social Media and Mainstream Media: The Case of Donald Trump
Keynote: Andrew Chadwick , University of Loughborough, UK
Chair and Discussant: Sara Bentivegna, Vice-President “AssoComPol”
Room 204
17:45 – 19:00 Business meeting | Assemblea dei soci
Chair: Gianpietro Mazzoleni, President “AssoComPol”
Room 204
20:00 Social Dinner | Trattoria degli Amici, Piazza S. Egidio, Roma
Saturday 16 December
Università degli Studi di Roma “La Sapienza” | Via Salaria, 113
9:30 – 11:00 Members’ books |Presentation of political communication books published in 2017
Chair and Discussant: Marco Bruno, Università di Roma “La Sapienza”
Room “Centro Congressi”
11.15 – 12.15 Fourth Session |Special Panel
Panel 7
“La (comunicazione) politica come professione”
Chair and Discussant: Luigi Di Gregorio, Università della Tuscia
Room “Centro Congressi”
Papers by:
Giovanni Diamanti, Davide Policastro, Martina Carone
Likes don't vote. Old media do? Le spese dei candidati tra affissioni, televisione, agenzie e nuovi media
Domenico Giordano
Il “miracolo” pop di Andrea De Filippo, Maddaloni 2017
Massimiliano Panarari
Tra streaming e selfies. Tecnologie comunicative e ricerca dell’“autenticità” e della trasparenza nella politica pop italiana
Gianluca Giansante
Partecipazione questa sconosciuta: il digitale e i partiti politici in Italia
12:15 – 12:30 Final remarks
Gianpietro Mazzoleni, President “AssoComPol”
Comitato Scientifico
Sara Bentivegna, Università di Roma “La Sapienza”
Marco Bruno, Università di Roma “La Sapienza”
Emiliana De Blasio, Università LUISS
Alberto Marinelli, Università di Roma “La Sapienza”
Gianpietro Mazzoleni, Università di Milano
Rossella Rega, Università di Roma “La Sapienza”
Michele Sorice, Università LUISS